Dempster en Inuvik

23 juni 2022 - Inuvik, Canada

Met goede moed en goed voorbereid begonnen aan de beruchte Dempster road, de enige en tevens onverharde weg naar de poolcirkel in Canada. Bij het laatste tankstation zei een Amerikaanse man, die net terug was, dat het een challenge was. Dempster is 736 km met niks dan natuur, 1 weg, op de helft 1 hotel en tankstation en verder niks. Mensen vertrekken met extra tanks benzine, reservebanden en proviand voor een week. Wij hadden alleen het laatste 🤣 en gewoon 1 reserveband. Kennelijk zijn de Canadezen net zo carefull en hysterisch als de Amerikanen, we hadden ook gewoon met de Panda kunnen gaan.
Het verhaal over de natuur, de desolaatheid, de afwisseling in bergen, rotsen, toendra enzovoort klop helemaal en is inderdaad super prachtig. De weg echter is vrij goed begaanbaar. Het zou kunnen dat na een paar dagen regen er een modderstroom ontstaat, wij hadden wel goede omstandigheden.
Eagle plains is een eenvoudig prima hotel. Volgende dag deel 2 Dempster; natuur was net zo prachtig en de weg was net zo prima. Twee keer met de auto op de ferry om de rivieren over te steken.
Aangekomen op 21 juni, in Inuvik, een raar desolaat dorp met een gek sfeertje. De langste dag, de zon gaat nu 56 dagen niet meer onder. Loopje gedaan in de avond en terecht gekomen in een soort Inuit buurthuis waar een danswedstrijd was, jigging, hier ooit gebracht door de Ieren. Er werd meteen omgeroepen: er staan 2 toeristen bij de deur, kan iemand zijn stoel afstaan. Dit gebeurde, wij zitten en kijken. Erg leuk.
Morgen naar het Noordelijkste plaatsje aan de Arctische zee, Tuktoyaktuk en overmorgen met gierende banden terug over de Dempster naar Dawson🏎

Het is trouwens de hele reis nog niet zo warm geweest als hier in de poolcirkel, 24 graden, 🤷🏽‍♀️

1. Ellen:
    23 juni 2022
    Wat een mooi verhaal weer🥰 super leuk om te lezen. Alleen jammer dat ik jullie in het filmpje niet zie mee dansen 🤣
  2. Ethel:
    23 juni 2022
    Helemaal te gek meiden! Oohh wat een overweldigende natuur. Fijn dat de rit zo goed gaat, weg goed begaanbaar valt dus reuze mee.
    Elke keer een “jippie” moment als er weer een nieuw reisverhaal met foto’s binnen is. 🇨🇦
  3. Renee:
    23 juni 2022
    Ik geniet weer volop van jullie, prachtige foto’s en leuke film. Wel jammer dat jullie niet even mee dansen…….👯‍♂️🤣!!!! BrassaXXX 🤗💋
  4. Milly:
    23 juni 2022
    Geweldig weer 🥰 wat een mooie reis
  5. Cocky en Dirk:
    23 juni 2022
    Sandra en Anja, eindelijk reactie van ons. Wát een prachtige foto's en verslagen. Prachtig dat we kunnen "mee reizen". Groetjes 👋
  6. Sandra Immink:
    24 juni 2022
    Oh wat leuk dat jullie ons volgen