12 en 13 oktober 2021 van Bari naar de trulli

13 oktober 2021 - Ostuni, Italiƫ

Gisterochtend bij de buurman een foccacia met tomaat gekocht, een van de specialiteiten uit de streek. Dat was een zwaar ontbijt met al die olijfoliešŸ˜‰Daarna een doos met onze zomerkleding op de post naar Ancona gedaan. Zo dat ruimt lekker op en biedt weer mogelijkheden om iets te kopen šŸ¤—

Vanuit Bari langs de kust richting zuiden. Veel wind, maar gelukkig in de rug en maar een paar druppels regen, maar behoorlijk fris, dus aantal lagen over elkaar aangetrokken. In Mola di Bari druiven gekocht en al vroeg in Polignano a Mare aangekomen en daar weer lekker geluncht. Schattig plaatsje met een mooi historisch centrum en huizen gebouwd op een klif. Op zoek naar een slaapplek waar de fietsen ook veilig staan en deze gevonden even buiten het centrum in grauwe wijk. Maar prima kamer en de fietsen konden we zo de patio in rijden.

Ontbijt was inclusief en kregen we in cafe om de hoek. Vanochtend vroeg zaten we daar al aan de cornetto gevuld met creme (=croissant). De eerste stop was in Monopoli met alweer een mooi historisch centrum en leuke haven. In Castellana Grotte heerlijke broodjes met salami en kaas gehaald voor onze lunch in park. En zowaar kwam er een vaag zonnetje door.

De tocht was prachtig door het landschap met olijfbomen en trulli! Alberobello is het stadje met een paar honderdĀ trulli. Druk en toeristisch maar heel speciaal. Bij een souvenirwinkeltje konden we de accuā€™s bijladen en de fietsen voor de deur laten staan, zodat wij lekker door de trulli straatjes konden lopen.Ā Daarna met volle accuā€™s richting Ostuni. Onderweg gestopt inĀ Locorotondo en Cisternino, ook weer met een historisch en schilderachtig centrum. Wel voor het eerst vanmiddag onzeĀ regenjas aangehad.

Pas om 18.30 en na 80 km aangekomen in het hotel 4 km voor Ostuni.Ā

Nu met een wijntje Ā (ikke) en colaā€™tje (Sandra) lekker op bed en oa weer de dag van morgen voorbereiden!šŸ‘ Hieronder een uitleg over de trulli:

Trulli zijn (witte) huisjes van op elkaar gestapelde stenen met een kegeldak. Je komt ze vooral tegen in de Italiaanse regio Puglia; waarbij Alberobello wordt gezien als de hoofdstad van de trulli.
De trulli zijn ontstaan in de 15de eeuw en zijn van orgine argrarische huizen; het waren namelijk de boeren die de huisjes creeƫrden door droge kalkstenen op elkaar te stapelen. Het bood verkoeling tijdens hete dagen, maar was ook een goede opslagplaats voor goederen.
De stenen werden vroeger op elkaar gestapeld zonder cement. De belangrijkste reden voor het feit dat ze de stenen los lieten liggen was omdat er door de heerser belasting werd opgedragen als men een huis bouwde. Door de huizen met losse stenen te bouwen, konden de huizen ook gemakkelijk afgebroken worden en kon men zo ontkomen aan de belastingen.

Tekens op de daken

Op sommige daken vind je een wit teken. Deze symbolen zijn vaak christelijke symbolen, zoals een kruis, een kruis op een hart en een pijl (staat voor Santa Maria Addolorata) of een cirkel met de letters S,C,S,D - wat staat voor de beginletters van Santo Cosma & Santo Damiano, twee lokale heiligen.

Fotoā€™s

1. Martine B:
    14 oktober 2021
    ZĆ³ leuk om jullie belevenissen te lezen! En het water loopt me in de mond als jullie over het Italiaanse eten schrijvenšŸ˜‹ Gaan jullie nog zuidelijker? Ik vond de kust tussen Roca Vecchia en Sant'Andrea mooi. Grote rotsen in zee. En de mozaĆÆekvloer in de kathedraal van Otranto is ook een bezoek waard. Ciao
  2. Sandra Immink:
    Ja daar komen we nog
    Wat enig dat jij hier ook bent geweest šŸ’‹
  3. Han:
    14 oktober 2021
    Jullie zijn een fietsende encyclopedie. Ik leer op stand veel van jullie. Trouwens de foto's zijn weer fantastisch.
  4. Monique:
    14 oktober 2021
    Weer super mooie en leuke foto's...enig die trulli's. Ik kan mij voorstellen dat je blijft fotograferen...te leuk!
  5. Esther:
    16 oktober 2021
    Wat zijn het toch een gezellige huisjes, die trulliā€™s, echt, maar om in te wonen...
    Mooie foto reeks van weer een goede dag zo te lezen.